Matchforberedelse og matchanalyse i juniortennis

Gode vaner skal indlæres i en tidlig alder. Mange spillere bliver aldrig rigtig fortrolige med turneringer, fordi de aldrig har arbejdet med at forbedre deres vaner omkring turnering. Vaner som matchforberedelse og matchanalyse. Dem kan vi sagtens tage fat på allerede i en tidlig alder.🙂

Kendte fejl

Fejl nr. 1

At overdænge en juniorspiller med tennisanalyser, taktiske dispositioner og velmenende råd om alt mellem himmel og jord – både før og efter en kamp

  • Forældrenes vigtigste opgave i tennis er at HOLDE IGEN, når der skal holdes igen. Børn kan ikke kapere de mange informationer og det skaber et ekstra pres på spilleren. Få nøglepunkter er bedre
  • Forældre har et ansvar for at undlade at gøre tennis til et projekt, der dræber spontaniteten, også selvom forældrene er meget involveret gennem opbakning etc.
  • Forældre skal skelne ml. barnets udfordringer og forældrenes egne udfordringer på barnets vegne

Fejl nr. 2

Dovenskab og uvidenhed, som dække for manglende involvering.

  • Undlad at overlade alt til træneren og involver dig i stedet i dit barns turneringsmodning. Gode rollemodeller bakker op om børnene. Især deres vaner og adfærd
  • Ansvarlige spillere og forældre kan sammen udforske muligheder for udvikling og finder dette naturligt. Det kræver åbenhed og nysgerrighed, ikke pligtfølelse

Kunsten er at finde den individuelle balance ml. stor eller lille involvering for hver spiller, der er til gavn for hans eller hendes udvikling.

Analyse af spillet - hvornår?

Hvornår kan man analysere på en juniorspillers præstationer og vaner i tennis?

  • Svaret afhænger meget af barnets modenhed – fra 13 år op opefter tænker børn typisk mere abstrakt, men det vil altid være et individuelt forhold for hver spiller. Der forudsættes en god opmærksomhedsstyring og en evne til at kunne se sig selv udefra. Barnet skal kunne forholde sig til sine egne handlinger
  • I de yngste år bør fokus ikke være på for mange detaljer. Fokus ligger på at vænne barnet til turnering – regler, opvarmning, god opførsel, gode vaner og enkelte fifs til matchhåndtering
  • Jo mere konkurrence barnet deltager i, jo mere fokus på modstanderanalyse, effektiv matchforberedelse, matchanalyse og opstilling af mål for hver enkelt kamp på baggrund af spillerens egen udviklingsplan og modstandere

God match/turneringsforberedelse

  • God søvn dagen inden – du vil jo gerne yde dit bedste og det fortjener din modstander også🙂
  • Spis ordentligt hjemmefra og til rette tid
  • Kom i god til, der er rigeligt med nye indtryk at fordøje. Gå rundt og vend jer til omgivelserne og bliv fortrolig med banerne og anlægget
  • Mød op som en tennisspiller og sørg for at udstyret i orden. Lad være med at komme uden sko og drikkedunk og ligne en der lige er stået ud af sengen. Det er let at føle sig underlegen, hvis ikke det basale er noget du mestrer og tager alvorligt
  • Vær realist – afklar hvad du gerne vil have ud af det, så bliver du ikke skuffet. Opstil nogle få enkle succeskriterier og afstem forventninger med træner og forældre
  • Hold øje med spilletidspunkter og ændringer i turneringsplanen og sørg for at time opvarmning inden dine kampe
  • Varm GRUNDIGT op – bed evt. din træner om råd og hjælp hertil, men tag ansvar for at udvikle din egen rutine
  • Studer de andre konkurrenter ved at følge deres kampe mod andre spillere i turneringen

Videoeksempel med 5 essentielle mentale tips til matchforberedelse.

Modstanderanalysens grundlæggende komponenter

Ovenstående er et signalement af den grundlæggende forberedelse. Modstanderanalyse er derimod for dig der vil et detaljeringsniveau dybere.

Når barnet skal spille en kamp, og har mulighed for at se sin modstander spille inden kampen, eller har spillet med vedkommende ved en anden lejlighed, er en modstanderanalyse et nyttigt redskab. Typiske ingredienser som kan indgå er:

  • Spillerens stærke/svage sider
  • Foretrukne slag
  • Foretrukne spilmønstre
  • Spillestil
  • Fysiske form/bevægelse
  • Følelsesmæssige/mentale form og adfærd

Ofte har børn ikke de store taktiske planer i starten. De vælger gerne 2-3 ting de prøver at slippe af sted med i en hel kamp. Derfor er det klogt kun at drøfte få ting med barnet, som det kan prøve at spille ud fra. Men vigtigst er det at barnet lærer at spille sit eget spil og at finde sin egen spillestil.

Eksempel på skabelon til brug ved modstanderanalyse. Skabelonen er relativt kompleks, og til en start kan det være en ide kun at forholde sig til enkeltdele, f.eks serven. og lære barnet en god taktik for eksempelvis returnering af server.

Evaluering

Matchanalyse og nem præstationsevaluering

Jo før et barn begynder og reflektere over sine egne præstationer, jo større chance er der for at udvikle selvstændighed. Efter en færdigspillet tenniskamp kan du bruge 10 min. på at gennemgå matchen ud fra nogle konkrete punkter, som gentages igen og igen fra kamp til kamp. Jo mere bevidst du bliver om dit spil, jo større er chancen for at du udvikler din spilforståelse.

Et eksempel: Bed spiller selv foretage en kort vurdering af sin egen indsats og at reflektere over sine handlinger i kampen. Brug en talskala, hvor 1 er dårligst og 10 bedst.

  • Holdning ________
  • Indsats/kampvilje ________
  • Evne til at bevare roen ________
  • Slagteknik ________
  • Fornuftigt valg af slag på de rette tidspunkter ________
  • Evnen til at fastholde fokus ________
  • Brug af planlagte spilmønstre ________
  • Begrænsning af uprovokerede fejl ________
  • Evnen til at udnytte de store chancer ________
  • Opnåelse af opstillede præstationsmål  ________
  • Glæden ved at spille kampen ________
  • Lagt mærke til tendenser i spillet ________
  • Ritualer ml. point gennemføres (serv og returneringssitual) ________
  • Håndtering af fejl humørmæssigt________
  • Håndtering af frustration/vrede ________
  • Evnen til at være nærværende ________
  • Vejrtrækning under pres ________

Taktisk spilforståelse kan læres, gennem træning af mønstre og gennem mange kampe, hvor du lærer igennem dine egne erfaringer og gennem en nøgtern analyse af dit spil.

Coaching af spiller

Rådgivning og coachende spørgsmål efter en kamp

En anden vigtig side af matchanalyse handler om se tilbage på en spillet kamp. Tidspunktet herfor kan variere, men ofte skal spillere lige have tid til at fordøje resultatet og have skabt en distance følelsesmæssigt til kampen, før der er plads til dialog omkring forbedring og taktisk spilforståelse. Det er vigtigt at respektere dette behov. Her er nogle eksempler på, hvordan der kan spørges ind.

Dit barn er bedst tjent med spørgsmål, der fremmer barnets oplevelse af at kunne lykkes, genkalder fremskridt, og som motiverer til at arbejde videre med konstruktive udviklingspunkter:

  • Når man er nybegynder gælder det for forældrene om at spørge ind til børnene oplevelse af hvorvidt det var sjovt at være med og at deltage og rose for en god indsats
  • Efter en kamp skal du ikke spørge til resultatet – ”vandt du”, men i stedet fokusere på spørgsmål som ”hvordan var kampen?”, ”var det sjovt at spille kampen?”, ”hvordan spillede du?”, ”hvad var det bedste ved at spille denne kamp?”, ”hvordan oplevede du din egen indsats i kampen?”, ”havde du en god oplevelse?”
  • Når barnet har fået mere erfaring er det godt at spørge ind til konkrete delpræstationer i spillet og drøfte dette med spiller – for eksempel: ”hvordan det gik med serven – ”var din førsteserv stabil gennem hele kampen?”, ”fik du mange førsteserver i spil?”, ”var det noget i din serv, du gerne vil arbejde videre med?”, ”følte du dig sikker, når du skulle serve?”, hvad oplevede du var din største udfordring i dine egne servepartier?”
  • Lad de coachende spørgsmål tage afsæt i de præstations- og delmål, som er aftalt med barnet. På den måde opleves der en sammenhæng og meningsfuldhed fra barnets side. Chancen for at mærke fremskridt er større

Om at spille det igangværende point og forberedelsen til næste parti

Børn skal lære at tackle deres egne præstationer og agere under pres på en hensigtsmæssige måde. Et godt sted at starte med forberedelse er under kampe. Ikke til næste kamp, men til det næste der skal ske i den konkrete match.🙂

I denne video fortælles om hvor vigtigt det er at fokusere på den igangværende bold, det konkrete point, den aktuelle stilling, fremfor slutresultatet, samt at tænke over spillet i pauserne ml. partier. Enkelte tips, som er meget værdifulde at lære fra starten af, når en tennisspiller skal lære at analysere sit eget spil og sin egen adfærd på banen.

Det gælder om at være godt forberedt når du spiller tennis. Matchforberedelse og matchanalyse er stærke, efterprøvede værktøjer du kan få stor gavn af.🙂

 

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s