God forældreopbakning til træning

… er guld værd. Men husk at adskille rollerne. Du er primært i rollen som forælder, træner er 100% i rollen som træner.

Relationen til trænere

Fra det internationale tennisforbund kan du læse følgende anbefalinger:

  • ”Samarbejde uden indblanding”- dvs. giv forældrene en aktiv rolle, men bed dem respektere at de skal blande sig uden om træningen. En aktiv rolle giver forældre følelse af at bidrage til barnets vækst. Dvs. forældre skal involveres uden at bestemme over træningen!
  • Respekter dit barns træners holdning – lad træner være træner
  • Etablér klare kommunikationsaftaler med træner – f.eks. korte løbende møder lige efter træningen eller indgå en decideret aftale om en forældresamtale
  • I stedet for at se på antallet af træningstimer skal du som forælder spørge dig selv, hvordan du kan støtte op om kvaliteten af dit barns træning og udvikling som spiller
  • Deltag på forældremøder arrangeret af træner, hvor der bør være lejlighed til evaluering, men forvent ikke at et forældremøde skal handle om kun dit barns udvikling
  • Bland dig aldrig direkte i træningen men kom gerne bagefter med konstruktive forslag til forbedringer eller spørg ind til, hvordan du kan hjælpe når du spiller med barnet og på anden vis🙂

Sådan her!

Lær at træne dit eget barn uden at pace🙂

Det er en god idé at opfordre træner og klubben til at arrangere en træningsdag, hvor forældre får praktiske vink og råd i forhold til træning af børn. Det kan kombineres med et forældremøde og kobles på et socialt arrangement. En genial ide faktisk, fordi alle kan få aktiv del i at skabe udvikling!

Relationen til dit eget barn i forhold til selvtræning

Her følger nogle enkle, men yderst centrale råd:

  • Spørg barnets træner ad om gode træningsidéer til netop dit barn. Der er 4 træningsområder i tennis du kan fokusere på: teknik, taktik, fysik og det mentale
  • Opdrag dit barn til at spille udover træningen. Bak op om de aftaler, træner indgår med spillerne i forhold til krav til selvspil og kamptræning udover holdtræningen
  • Hav det sjovt med at iagttage dit barn spille tennis. Se afslappet, rolig og positiv ud
  • Kommunikér almindeligt med barnet, lad være med at piske en stemning op, råbe højlydt eller rette på alle barnets slag og handlinger. Vær rolig, smil og grin sammen med barnet når I spiller, og lad legen være i fokus
  • Vær åben for at lære af dit barn, gør dig ikke klog på det du ikke er klog på. Hold igen med coaching og tennisfaglige analyser, med mindre du har forudsætninger herfor. Overlad de tennisfaglige prioriteringer til dit barns træner og tag selv på hjælpetrænerkursus for at få indsigt i træning
  • Hold fast i det dit barn gør godt, brug ikke energien på at kommentere for meget på det dit barn ikke mestrer – endnu! Det kan jo være det kommer hen ad vejen ”af sig selv”🙂
  • Ros barnet for indsats til træning, og bed barnet bide mærke i særligt succesfulde handlinger på banen. Eks. ”Wow, så du den Peter, det var virkelig en magisk forhånd du slog der, hvordan gjorde du det?”

Aldersrelaterede forhold

Hver ting til sin tid, hedder et godt ordsprog. Dit barn skal udfordres på sit eget aldersmæssige niveau.

  • Jo mere selvtræningen støtter op om barnets alder og behov, jo bedre udvikling og jo sjovere er det for dig og barnet, fordi det vil lykkes meget bedre med opgaverne
  • Sørg for at matche alder og niveau i træningen. Måske er det ikke lige sagen at servetræne i en hel time, hvis man kun er 9 år gammel. I øvrigt er skuldrene ikke bygget til det
  • Lyt derfor altid efter og spørg ind til om barnet er tilpas, når I spiller sammen. Forcér aldrig en udvikling igennem. Lad legen (gerne den målrettede leg) være primær ledestjerne!
  • Er du i tvivl om hvorvidt din egen fikse ide om træning nu også er så fiks i praksis, så overvej at opsøge viden inden du tester den af på barnet

I bogen Aldersrelateret træning kan du læse om særlige forhold vedr. generel træning af forskellige aldersgrupper. Du kan lære om centrale opmærksomhedspunkter, fysiologiske og anatomiske begrænsninger og studere anbefalinger for træningsmængde, motivationsfaktorer og psykologiske forhold.

Dansk Tennisforbund er i fuld færd med at lave et aldersrelateret koncept specifikt inden for tennis, som kan være en uvurderlig støtte for alle træningsaktører.

Jeg vil være god til tennis

Konkrete tips til selvtræning

  • Du kan frit benytte anvisninger for træning i eksempler som gengivet her på websitet og selv søge videre på anerkendte tenniswebsites. Men forhold dig naturligt skeptisk til valg af øvelser og metoder i forhold til netop dit barns formåen

Hvad forældre kan lære af trænere

  • At spillet med børnene udenfor træning i starten af barnets tennisdeltagelse handler om at have det sjovt – hold fast i legen og smilet
  • At forældre ikke skal pace barnet med en masse forventninger
  • At forældre ikke skal analysere og kommunikere for meget med barnet under selvtræningen, det kan skabe forvirring og influere på den daglige træning
  • At rose barnet for indsats, fremfor at løse bestemte opgaver helt korrekt i forhold til en given standard
  • At være villige til at spille med barnet udenfor træning, men samtidig ikke at overdrive dette. Søg en balance ved at snakke med barnet
  • Fokuspunkter, der kan styrke barnets udvikling eller gøre denne mere meningsfuld
  • Selvtillid, passion, dedikation, vilje, glæde og mange andre nyttige dyder

Nu kan vi vist godt slippe dig løs på banen sammen med dit eget barn🙂

Rigtig god fornøjelse.

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s