Glæde, trivsel og balancering af børns tid

Balancen ml. skole, idræt og andre aktiviteter kan være vanskelig at etablere for mange familier.

Tiden udenfor skolen er en stor kilde til glæde for de fleste børn. Der må gerne ske noget. Børn vil stimuleres. Nogle børn farer dog rundt til alt for meget på en gang og får aktivitetskuller. Andre kunne sagtens trænge til mere motion. Der er næppe et entydigt billede. Dog oplever mange børn sikkert et krydspres af forventninger.

Overaktivitet fører let til manglende restitution og fokustab og nogle børn dropper hurtigt ud af det de lige er begyndt på, da de ikke kan rumme det hele.

Det gælder derfor om at fastholde børn i gode vaner, så de adfærdsmæssigt lærer at navigere ud fra disse.

Glæde gennem idræt

Gode vaner med fokus på børns trivsel

  • Hvile før og efter træning uden aktivitet er sundt og nødvendigt – det er ok at dit barn keder sig en smule, det er ikke en synd.🙂 Fysisk aktivitet i en idrætsforening bør ikke efterfølges af mere fysisk aktivitet i en anden forening. Fordel aktiviteter over andre dage
  • Min. 1-2 hviledage om ugen, hvor man ikke skal til faste aktiviteter. I praksis er omfanget afhængigt af den enkelte person. Forældre skal sige fra, hvis børn vil det hele.
  • Hvis der foregår tilstrækkeligt meget leg og fysisk udfoldelse i skolen, behøver barnet ikke gå til 4 sportsgrene i løbet af en uge. 2 idrætsgrene er måske bedre for dit barn. Dette handler om ambitionsniveauer og bør løbende afstemmes med barnet
  • Lær dit barn at holde ved en aftale. Hvis barnet skifter idræt hver 4 uge, lærer barnet ikke selv at yde en ordentlig indsats, eller at opleve succes. Som forældre anbefales det, at man lærer børn at tage ansvar for deres valg og at fastholde disse over en længere periode inden man afprøver noget nyt
  • Børn skal spise inden træning. Madpakker fra morgenstunder skal dække mere end frokost i skolen. Indlæg flere små spiseportioner, der gavner paratheden og energiniveauet forud for træning
  • Lektielæsning på faste tidspunkter, som led i god planlægning af barnets tid
  • Indpod gode digitale vaner, hvorved dit barn ikke tilbringer for mange timer med pc-spil. Kroppen kan let blive et offer for stillesiddende arbejde. Sæt tidsgrænser på, som på biblioteket!:)
  • Lad dit barn indgå i idrætsbørnehave eller fritidsordning og vælg sport som temafag, når det udbydes
  • Lær dit barn at koble af – med en god bog, tegning eller bygning af modelfly. Fantasiens grænser sætter I selv.  Men kernen er afkobling, uden afbrydelse fra digenoter som mobiltelefoner og Ipads
  • Sæt tid af til bekymring, hvis dit barn har mange sådanne. Især når det vedrører noget, der ikke er akut. Prøv at samle bekymringer sammen (skriv dem ned) til en fast ugentlig tid, hvor tingene i stedet tænkes ordentligt igennem. Frem for at tankemylder permanent fylder i hovedet og dræner barnet for energi.
  • Lær barnet at dyrke sine venner og selv gøre en indsats for at få nye venner. Generthed er ikke et gyldigt grundlag for isolering. Det er noget der skal overvindes. I klubben kan du spørge dine holdkammerater om de vil spille tennis udenfor træning og være med til lege efter træning. Men forvent ikke at trænerne skaber denne kontakt. Det er forældrenes og barnets primære ansvar
  • Inviter barnets venner med ned i klubben, på den måde kan vennerne måske finde sammen om at dyrke en fælles idrætsgren

Trives dit barn med sin sport?

Lise Kissmeyer har lavet en glædestest til børn der dyrker megen idræt. Testen måler børnenes glæde ved sporten. Denne kan være med til at italesætte ubalancer og fange forkerte prioriteringer i tide. Læs om bogen bag testen og download testen helt gratis på lisekissmeyer.dk

Om børns idrætsvaner og behov kan du læse meget mere på Danmarks Idrætsforbund, der rummer en guldgrube af pjecer og infomateriale.

Skoletrivsel

Går det godt i skolen børn?

Det er en kendt sag, at hvis barnet ikke trives i skolen, påvirker det barnets lyst til øvrig udfoldelse i foreningsliv og blandt andre børn. Som forældre skal man have et vågent øje til et barns skoletrivsel

Som forældre kan I finde masser af gode råd på følgende websites:

Sørg for at følge op på skolens idrætstilbud. Får dit barn motion nok i skolen og stimulerer denne til barnets motoriske og fysiske udvikling gennem kreativ og udfordrende leg? Det er spørgsmål, der er værd at drøfte med de ansvarlige på dit barns skole og kæmpe for i forældregrupper.

På Danmarks idrætsforbunds hjemmeside kan du læse mere om de mange aktivitetsformer, der efterhånden vinder indpas i skolesystemet – idrætsbørnehaver og idræt efter skoletid m.m.

Jo bedre grundlag for idrætsudfoldelse, jo mere trivsel i praksis – og jo bedre udøvere på sigt🙂

Derfor gælder det om at fastholde de gode vaner og at balancere aktiviteter, så børn både stimuleres og trives i og uden for skole og idræt.

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s