Mentale krav i tennis

For at blive en dygtig tennisspiller skal du have en stærk psyke, idet spillet udsætter dig for en vis mængde pres. Du skal kende sportens indbyggede udfordringer og vide, hvordan du kan træne dig op til at tackle og kapere disse.

Bl.a. de mange mentale krav indenfor tennis bør nævnes:

  • Hurtig accept af fejl og genetablering af mental ligevægt
  • Hurtig beslutningstagning (intuition)
  • Positiv/konstruktiv håndtering af modgangsperioder
  • Spændingsregulering i kampsituationer
  • Positive konkurrencestrategier
  • Høj selvtillid
  • Stærk viljestyrke
  • Intensiv fokusering og høj koncentrationsevne
  • Hurtig opmærksomhed og anticipationsevne

Tennis er en mental sport
Tennissppillets karakteristika og medfølgende psykiske udfordringer

På et overordnet plan kan du blive klogere på sportens mentale dimensioner ved at studere spillets konkurrencevilkår samt medfølgende implikationer for udøvere.

Tennisspillets   karakteristika

Psykologiske   implikationer

  • Individsport. Ingen udskiftningsmulighed
  • Motivation og 100% indsats påkrævet i hver kamp
  • Coaching under kamp ikke tilladt
  • Selvstænding beslutningstagning. Selvtillid som nøgle til succes
  • Kontinuert spil. Ingen mulighed for ønskede timeouts. Timeouts relateres til pointscore og vejrforhold.
  • Tidsstyring og økonomisering med ressourcer og tilpasning til omstændighederne påkrævet
  • Mange spilvariationer (forskellige underlag, forskellige boldtyper, forskellige scoringsformater  (antal sæt) og forskellige spilformater (single, double, mix-double)
  • Tilpasning til mange forskellige spillevilkår
  • Følelseskontrol og tankekontrol er yderst vigtigt i den forbindelse
  • Åbne færdigheder påkrævet. Ml. 800-1000 beslutninger i en tenniskamp
  • Højt koncentrationskrav for at kunne træffe de rigtige beslutninger
  • Sublime koordineringskrav ved hurtige slagudvekslinger
  • Emotionel kontrol gennem afslapning eller spændingsreguleringsteknik nødvendig
  • Mange død-tids perioder. Aktuelle spiltid kan være mindre end 20% af total matchvarighed
  • Spillets ”stop and go” natur stiller store krav til koncentration
  • Minimale sæsonpauser – helårssport
  • Risiko for udbrændthed og motivationstab
  • ”Silent game”. Al spil foregår i stilhed uden tilskuerforstyrrelse
  • Rivalisering
  • Ensomhedsfølelse
  • Udfordring for selvtilliden
  • Rangering – kamp om at opnå bestemte rangeringer i forhold til turneringer
  • Præstationsudsving
  • Ventetider ved turneringer – spilletidspunkter ofte ukendt pga. matchforsinkelser
  • Store krav til før-kamp rutiner
  • Matchlængde dikteret af stillingen. I princippet kan en match vare for evigt.
  • Kunsten at være nærværende
  • Høje evner for strategisk og taktisk tænkning samt tankekontrol
  • Knock-out konkurrenceformat. Tab/vind.
  • Ensidig fokus på vinderstrategier

Det forkromede overblik over mentale krav i tennis

The Tennis Coachs’s Toolkit er et bud på et nyere coachingværktøj, som er særligt målrettet arbejdet med mentale færdigheder for børn indenfor tennis. Værktøjet er et betalingsprodukt.

Nedenstående videoeksempel med forfatteren bag “toolkittet” sætter fokus på håndtering af det mentale spil ml. dullerne. Nøgleord er hurtig accept og omstilling til den næste bold.

Værket Tennispsychology fra ITF er formentlig den bedste samlede indføring i tennispsykologi på markedet. Bogen er baseret på solid forskning og rummer mange praktiske træningseksempler. Selvom niveauet er højt og målrettet konkurrencespillere kan bogen sagtens læses af andre målgrupper, i kraft af en systematisk fremgangsform og en forholdsvis lettilgængelig sprogbrug.

Mental viljestyrke

De vigtigste mentale færdigheder i tennis

Når man kender vilkårene for spillet gælder det om at matche disse med de mentale færdigheder og tilhørende teknikker, som kan øge det psykologiske beredskab for at præstere i tennis.

  • Glæde
  • Selvtilllid
  • Motivation / passion
  • Positiv tænkning og selvsnak
  • Positiv fejlhåndtering
  • Fokus / koncentration
  • Ærlighed / integritet
  • Følelsesmæssig kontrol
  • Træningsintensitet
  • Fastholdelse af konkurrenceperspektiv

Det Internationale Tennisforbund har endvidere udarbejdet nogle aldersopdelte betragtninger og råd vedr. børns mentale udfordringer og træning af færdigheder indenfor tennis. Fokus er på udvikling af konkurrencespillere på højt plan.

En god måde at komme i gang med mentaltræning på, er ved at studere, hvad de bedste tennisspillere gør og mener er udslagsgivende for deres præstationer.

Mentale strategier anvendt af dygtige tennisspillere

Mentale færdigheder som dygtige tennisspillere anser for væsentlige for deres præstationer

Mentale færdigheder som dygtige tennisspillere giver udtryk for at mangle i kampe hvor de taber

  • Systematisk før-præstationsplanlæging
  • Øve rutiner for håndtering af distraktioner   før og under turnering
  • Stærke koncentrationsevner – blokering af   irrelevante tanker
  • Fokusering på det man kan kontrollere og ingen frygt for resultatet
  • Udvikler detaljerede konkurrenceplaner
  • Visualisering
  • Udvikler spændings- og   psykoreguleringskompetencer
  •   Beslutsomhed og forpligtelse
  •   Koncentration
  •   Selvtillid
  •   Evnen til at kunne kontrollere  nerver/frygt
  •   Kærligheden til tennis
  •  Koncentrationstab
  •   Nerver
  •   ”Fastlåsning”
  •   Motivationstab
  •   Tab af selvtillid

Udfordringen er at tilpasse de ofte komplicerede mentale krav og færdigheder til forskellige spillertyper og ambitionsniveauer og ikke mindst til juniorspillere, samt at skabe en kultur, hvor det mentale er noget der arbejdes tilstrækkeligt aktivt med i og udenfor træningen. I mange klubber er det mentale underprioriteret i træningen.

Et eksempel på hvordan der kan arbejdes med mental udvikling for børn er ved afholdelse af workshops. Se f.eks. hvorledes en temaaften i HIK tennisklub, arrangeret af den tidligere topspiller Tine Scheuer-Larsen, blev grebet an.

Fuld fokus på bolden

Målretning af mental udvikling i idræt

Med Team Danmarks sportspsykologiske model har du et solidt afsæt for at arbejde systematisk med de færdigheder, der skal udvikles i og omkring idræt på højt plan. Det gør dit arbejde konkret og fokuseret.

En delmængde af den sportspsykologiske model – Det mentale hjul, er direkte helliget optræning af mentale teknikker og færdigheder. Modellen består af følgende:

  • Målsætning
  • Konstruktiv evaluering
  • Konkurrencestrategier
  • Koncentration
  • Indre dialog
  • Selvtillid
  • Spændingsregulering
  • Visualisering

De 8 teknikker behandles selvstændigt her på webbloggen, med afsæt i tennissportens særpræg. Der opstilles praktiske tips og nærmere beskrivelse af samtlige teknikker og deres betydning i relation til tennis. Samtidig henvises til yderligere viden, hvor det skønnes relevant. Niveauet er tiltænkt alle udøvere, og kan bruges fra nybegynderstadiet til ekspertniveau.

Det anbefales at man ikke arbejder på for mange teknikker ad gangen, da effekten nemt kan svinge over i en modsætning og føre til tab af fokus, overfladisk mestring eller forvirring. Derfor understreges det, at man skal arbejde:

  • Systematisk & periodevist – for at sikre effektiv indlæring
  • Med få øvelser
  • Indtil det føles naturligt og inkorporeret i krop og sind
  • Med skelen til aldersrelaterede behov og kompetencer

Rigtig god fornøjelse med udviklingen af dine mentale færdigheder.🙂

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s