Det mentale hjul: Selvtillid

Hvad er selvtillid

Selvtillid er om noget kernepunktet i enhver idrætsudøvers selvopfattelse. Det er uden tvivl en nøglekomponent i et mentalt spil som tennis. God selvtillid handler om evnen til at nære tillid til sig selv og en tro på at kunne lykkes med fremtidige opgaver. Det er en fundamental tillid til sig selv. Vi kunne også kalde det for graden af selvsikkerhed i forhold til at få succes med en given opgave.🙂

Selvtillid avler succes

Årsager til manglende selvtillid

  • Overdreven selvkritik – manglende evne til at se og anerkende egne fortrin og bedrifter
  • Oplevelse af ikke at have udrettet noget værdifuldt eller at mestre noget i tilstrækkelig nævneværdig grad
  • Overdrevent fokus på at vinde – at vinde i tennis ligger aldrig 100 % inden for egen kontrol
  • Et generelt lavt selvværd – personens opfattelse af egenværdi som menneske

Kend de mest alm. selvtillidssvækkere på tennisbanen

  • Fejlslag – typisk mange i træk (negativ momentum)
  • Fejlslag på nemme bolde / Uprovokerede fejl
  • Taber til dårligere spillere
  • Tab af big points (vigtige og afgørende bolde)
  • Dobbeltfejl
  • Sætter en føring over styr
  • Taber eget serveparti – ofte

Disse optræder typisk i tætte kampe, i vigtige situationer, når en spiller er inde i en stime af nederlag eller når et specifikt slag ikke fungere teknisk.

Jo mere du retter sin selvtillidstræning mod disse standardsituationer, jo mere målrettet træner du.

Selvtillid

Om børn og selvtillid

  • Ofte er der ikke langt ml. succes og fiasko for børn. Derfor er det godt at minde børn om de positive ting, de gør undervejs når de spiller
  • Vær meget opmærksom på at støtte børn for deres indsats, ikke deres resultater. Hjælp dem med at sætte deres præstationer i perspektiv og at udvikle et realistisk selvbillede
  • Lad børn opleve at de lykkes gennem leg og trinvise udfordringer, der stimulerer deres vilje, hvor ordet fejl ikke optræder – og indgyd tålmodighed i deres læringsproces
  • Det er vigtigt at sikre løbende succesoplevelser for børn, især hvis de oplever at tabe ved turneringer. Kan sikres gennem justering af turneringsudfordringer og fokus på det mentale i træningen

Forudsætninger for optræning af selvtillid

  • At træne selvtillid handler i høj grad om at bygge videre på de evner du har
  • Kræver selvindsigt i forhold til egne kompetencer. En spiller skal kunne kende sine styrkesider. Omvendt er der ingen genveje, der skal arbejdes hårdt uanset om du er nr. 1 eller blot er nybegynder – både med det tekniske, taktiske, fysisk og mentale
  • Selvtillid trænes ved at maksimere på dit eget potentiale og færdigheder fremfor at lave radikalt om på dig selv. Fokus bør rettes på opmærksomhed om forcer og evnen til at kunne fornemme og lade disse vokse i naturligt tempo
  • Selvtillid vokser gennem accept af egen person og respekt for andres værd og evner – jo hurtigere du er til at acceptere forholdene på tennisbanen, jo mere frihed har du til rådighed for selve spillet
  • Selvtillid forudsætter at du som spiller kan skelne ml. hvad du selv kan kontrollere og hvad du ikke kan kontrollere – f.eks. udfaldet af en tenniskamp. Din indstilling til dit spil kan DU kontrollere

Selvtillidskurven

Selvtillidskurven

Jo højere grad af selvtillid, desto bedre præstation. Det gælder derfor om at undgå at miste selvtillid når du spiller, uanset om du møder modgang eller din modstander også præsterer godt.

Fremskridtsøvelse for øget selvtillid – med fokus på at samle på succeser🙂

Fremskridtsnotater – eksempelvis:

  1. Notér efter hver træning kun 3 ting du gjorde godt, hvoraf mindst 1 ting er mentalt (”Jeg var i stand til at holde fokus på koncentrationsopgaven uden at tænke på andre ting i 5 min. ”)
  2. Hvilken svaghed i dit spil arbejdede du på i dag + hvilke forbedringer lod du mærke til?
  3. Hvilke andre forbedringer indenfor spillets 4 hovedområder (teknik, taktik, mental, fysisk) lod du mærke til i dag?

Italesættelse eller identifikation af selv de mindste forbedringer, er en nøgle.  Små, men værdifulde rygstød, der bliver ved med at fremme dit positive selvsyn er essentielle for at øge selvtilliden. Det du fokuserer på vokser. Kunsten er at være en god iagttager af selv de mindste fremskridt.🙂

Selvtillid i træningen
Selvtillidstræning på & udenfor tennisbanen

  • ”Benzintanken” – ”når du har slået til forhånden skal du tilbage til den røde plet og tanke selvtillid op”. Et fysisk forankret sted på banen, hvor spiller skal udføre en positiv indre dialog igen og igen og igen – f.eks. med udråb som ”come on”, ”yes”, ”sådan”, ”igen”, ”hurtigere” etc.
  • “Fjernbetjeningen” – skift kanal. En pendent til benzintank øvelsen. Spiller skal se sig selv ændre på sin følelse af selvtillid, hvis selvtilliden er ved at forsvinde
  • Visualiseringsøvelse: F.eks. øvelser, hvor spiller ser sine slag lykkes inden de slås. F.eks. på serven, hvor spiller skal affotografere en perfekt serv ned i midten, inden serven sættes i gang
  • ”Skuespillermetoden” – træneren beder spiller om at agere som sin rollemodel på banen – gennem kropssprog etc. Kombineres med spejløvelser derhjemme, hvor næven knyttes, mens billedet af rollemodellen tages frem som boost for at turde vise stærke følelser
  • Videofilming med mobiltelefoner, hvor børnene selv filmer hinanden, med afsæt i et fokuspunkt. At se sig selv udføre en opgave er meget bekræftende🙂
  • Øget fysisk træning – fysisk træning skaber pr. automatik en øget fornemmelse af styrke, der påvirker selvtilliden i positiv retning – det giver overskud
  • Succeslister – en tjekliste, med præformulerede succeser, som enten træner eller spiller selv har fundet på. Undervejs i træningen eller en kamp (i pauserne typisk) sætter spiller flueben ved de opgaver der bliver løst – giv evt. plads til flere afkrydsninger af hver færdighed/opgave
  • Bonuspoint: Tildeling af bonuspoint, for hver gang spiller lykkes med at bruge sit bedste våben og afgør bolden hermed – f.eks. i en bedst ud af 5 tiebrakes
  • Øvelser med tildeling af bonuspoint, hvor spiller udfører en opgave i tilknytning til en bestemt rolle, som spiller har på banen – f.eks. i baglinjespillet. F.eks. at spiller skal slå en stopbold efter det 4 slag for at få bonuspoint
  • ”Godt spillet”: 2 spillere i færd med at spille tiebrakes. Træner må intervenere og afgøre, hvem der vinder et point. Pointen er, at det ikke behøver at være den der vinder pointet, der får pointet. Træneren belønner de positive fremskridt og løsning af konkret opstillede udfordringer
  • Kropssprogsregler: Træner og spillere aftaler standarder for selvtillidsfuld kropsholdning og sprog under en kamp
  • ”Clipsøvelser”- Spiller mærker at flytte en papirclips fra den ene lomme til den anden, hvis spiller tænker en positiv tanke. Hvilken lomme ender spilleren ud med at have flest clips i, den positive eller negative?
  • Selvtillidsnotater efter træning – eksempelvis efter ovenstående skabelon eller designet ud fra dit nuværende vigtigste udviklingspunkt

Konkurrenceplanlægning og selvtillid

Stræb efter en fordeling der siger 2:1 sejre/nederlag i forhold til de kampe du spiller. Tit mister børn selvtilliden fordi de konsekvent overmatches i for mange kampe i træk.

En anden tommelfinger regel siger at 50 % af kampe spilles mod jævnbyrdige spillere, 25% er kampe hvor du spiller opad mod stærkere/overlegne spillere og 25% mod mindre dygtige/underlegne spillere

Dette kan være svært at honorere i en dansk turneringssammenhæng, hvor udbuddet af turneringer kan svinge meget. Derfor kan det være en god ide at tage initiativ til sparringskampe mod spillere fra andre klubber eller arrangere fælles træningssamlinger eller kamptræninger.

Tenniscoach, der taler om vigtigheden at at spille mod forskellige modstandere og om at spille “op” og “ned”.

Du finder mange flere videotips om selvtillid i konkurrence og mekanismerne bag tab af selvtillid ved at søge på “confidence tennis” i Youtube🙂

Praksisrettede artikler om selvtillid og tennis

Self confidence (artiklen indeholder en model over forholdet ml. selvtillid og tvivl i relation til tennis samt ovenstående øvelse med selvtillidsnotater.)

The art of confidence (artiklen giver 8 konkrete og velkendte bud på selvtillidsforøgende teknikker)

Top 10 selvtillidsdræbere for børn i tennis

Mental confidence (artikel fra ITf, der omhandler de forskellige former for selvtillid man kan operere med indenfor sport og tennis)

Sportspsychology tennis – arkiv over artikler om selvtillid  (arkiv over hands on artikler om selvtillid i tennis)

Høj selvtillid, gode præstationer på banen. Find din selvtillid frem, og du vil opleve at du kan meget mere end du måske troede du kunne🙂

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s